dinsdag 22 april 2014

Expositie van Lucia del Porte bij Abrona Kunst & Koffie

KOCKENGEN – Sinds vorige week is er bij Abrona Kunst & Koffie in het voormalig Gereformeerde kerkje aan de Nieuwstraat in Kockengen een nieuwe expositie.
Dit keer zijn het schilderijen van Lucia del Porte alias Joy Mariouw Smit. Er hangen landschappen en
abstracte werken. Een aantal landschappen heeft Lucia speciaal voor deze expo gemaakt. Het zijn
landschappen van de omgeving van Kockengen, met onder meer de molen van Spengen.

Lucia del Porte alias Joy Mariouw Smit (‘s Gravenhage, 1947) is min of meer autodidact. Zij is afkomstig uit een kunstzinnige familie en werd reeds op jonge leeftijd gestimuleerd om haar tekentalent te ontwikkelen. Zo kreeg zij thuis les van bevriende kunstenaars en hadden haar ouders, die zelf allebei de kunstacademie doorliepen, haar graag die richting op zien gaan. Lucia besloot echter een ander pad te bewandelen en ging cultuurpedagogiek studeren in Amsterdam. Maar haar interesse voor tekenen en schilderen is altijd blijven bestaan. In de loop der tijd volgde zij dan ook diverse cursussen en workshops op dit gebied. Zo volgde zij o.a. cursussen portrettekenen en abstract schilderen, zat zij op de Gooise Academie en schildert zij sinds 1995 wekelijks onder de bezielende leiding van beeldend kunstenaar Mark van Praagh in diens atelier.

Ik heb vele cursussen in zowel binnen- als buitenland gevolgd. Ook heb ik jarenlang samen met een vriendengroep geportretteerd. Maar mijn hart ging echter pas echt open toen ik een cursus landschapschilderen volgde in Bourgondië. Ik heb toen ontdekt hoe heerlijk het is om buiten op locatie te zitten en me te verdiepen in de kleuren en lijnen van het landschap. Ik kan daar uren naar kijken en vind het een uitdaging om al dat moois te vertalen naar het doek. Ik ben begonnen met acryl, maar de laatste jaren schilder ik met olieverf. Ook heb ik de charmes van stillevens ontdekt. Prachtig om te zien hoeveel kleur er in een appel zit…..als je er maar lang genoeg naar kijkt”, aldus Lucia del Porte. Lucia del Porte is overigens een artiestennaam. In werkelijkheid gaat zij door het leven als Joy Mariouw Smit. Website: www.Luciadelporte.nl
  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten