woensdag 13 november 2013

Veel jongeren bij Natuurwerkdag in Kockengen

Ruim 30 vrijwilligers staken de handen uit de mouwen bij de landelijke Natuurwerkdag in Kockengen. Onder hen veel jongeren, waarvan er zeven via school een maatschappelijke stage deden. Zaterdag werd in heel Nederland op ruim 400 locaties onderhoud aan het landschap uitgevoerd.

In Kockengen werd er gewerkt op een bijzondere locatie lang de Bijleveld zo'n 1.200 meter buiten het dorp in een klein onbekend natuurgebied van Staatsbosbeheer. Het terrein ligt verscholen achter de dijk en is alleen via een smal wandelpad over de dijk te bereiken. Aanvankelijk lag het terrein buitendijks en vormde het een zogenaamd boezemlandje in De Bijleveld. Na dijkverzwaring kwam het buitendijks in de polder te liggen. Het terrein bestaat uit een oud knotwilgenlaantje, rietland, hakhoutbosjes en een poel. Tijdens de natuurwerkdag werden er knotwilgen geknot en de hakhoutbosjes afgezet. De takken werden naar een grote hoop gesleept en verbrand. Uiteraard werd er voor koffie en thee gezorgd en was er pompoenensoep. Tijdens de natuurwerkdag werd de Spengense molen aan de overkant van het water bezocht.

Langs het Bijleveld werkten veel jongeren aan de natuur. Nial van der Steeg kwam zelfs uit IJsselstein om een handje te helpen. “Mijn broer is lid van de Natuurgroep Kockengen, zodoende ben ik met dit vrijwilligerswerk in aanraking gekomen. Voor school, het gymnasium uit Nieuwegein, vervul ik vandaag mijn maatschappelijke stage.” Myrthe Weijers (11) uit Kockengen doet al voor de derde keer mee aan de nationale Natuurwerkdag. “Drie jaar terug vroeg mijn vader of ik mee wilde helpen. Dat heb ik gedaan en vond het heel leuk. Ook nu is het werk leuk om te doen. Lekker buiten in de natuur takken zagen en knippen.” Mathilde Brusche (15) uit Maarssen gebruikt de Natuurwerkdag voor haar maatschappelijke stage op Broklede waar zij de Havo volgt. “Het is erg gezellig hier. Het is niet helemaal mijn ding, maar toch wel leuk.” Voor Emi Bos (15) uit Maarssen is de natuurwerkdag eveneens de maatschappelijke stage voor school. Zij zit ook op de Havo bij Broklede. “Het is wel grappig, best wel leuk eigenlijk. Gelukkig is het goed weer. Dat had ik kouder verwacht.” Evenals haar vriendinnen vervulde Tessa Menge (15) uit Breukelen ook haar maatschappelijke stage in de polder bij Kockengen. Zij zit ook op de Havo bij Broklede. “Ik had verwacht dat het kouder zou zijn. Ik vind het wel leuk om te doen, al valt het zagen nog niet mee.”

Tekst en foto's: Gijs Kleinveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten