dinsdag 15 oktober 2013

Start nieuw koor in Kockengen – Zingen is vooral heel leuk

Loeke Pam: “Zingen is vooral heel erg leuk”

In Kockengen wordt op dit moment een nieuw zangkoor opgericht. Eén van de acht initiatiefnemers is Loeke Pam, die zingen erg leuk vindt en er zich dagelijks mee bezig houdt. Zij volgt zanglessen, zingt solo en bij de band Di Grine Hartski en zingt, indien het oprichten lukt, in haar woonplaats Kockengen in een koor.

Loeke Pam (57) is geboren in Amsterdam, groeide voor de groot deel op in Frankrijk en woont en werkt onder meer als keramiste in Kockengen. 'Van jongs af aan zing ik. Mijn moeder vertelde ooit dat ik vroeger als klein meisje op weg naar Frankrijk in de auto de hele weg liedjes zong. Dat moet voor mijn broer een ramp geweest zijn. Later op school in Frankrijk vond ik zingen het allerleukste, terwijl ik eigenlijk niet zo heel goed kan zingen. Nog steeds volg ik zanglessen en daar leer ik onder meer op de juiste manier adem halen en handigheidjes om niet vals te zingen. Ook heb ik moeite om voor een zaal op te treden. Ik doe het wel, omdat zingen zo leuk is. Veel meer mensen hebben daar moeite mee en zijn voor een optreden erg nerveus. We zijn allemaal amateurs en soms durven mensen niet. Met de band Di Grine Hartski zingen en spelen we voornamelijk Jiddische bruiloftsmuziek. Dat is vaak melodramatisch, maar ook wel vrolijk. De muziek vertelt over de Joodse geschiedenis. Joden wonen in alle landen in de wereld en brachten er hun eigen muziek.

Het zingen in een koor is erg leuk. Samen met dorpsgenoten. Ik heb er alle vertrouwen in dat er een nieuw koor komt. Voor alle duidelijkheid, het is geen doorstart van Doornemi, maar het gaat om een nieuw koor. We repeteren iedere dinsdagavond tussen 20.00 en 22.15 uur in de gemeenschappelijke ruimte van basisschool 't Kockenest. We hebben dirigent Rob van Surksum bereid gevonden het koor, dat nog geen naam heeft, te begeleiden. Indien minimaal 25 mensen zich hebben aangemeld, kunnen we starten. Op dit moment lijkt het erop dat er 27 mensen, waaronder vijf of zes mannen naar de eerste repetitieavond op 24 september komen, die overigens geheel vrijblijvend is. Om lid te kunnen worden van het nieuwe koor hoef je niet voor te zingen. Iedereen is welkom. Je moet het vooral heel gezellig vinden om in een koor te zingen, enthousiast willen repeteren en het leuk vinden om zo nu en dan op te treden. Aan het repertoire wordt momenteel hard gewerkt. We gaan nummers zingen uit de popmuziek eventueel afgewisseld met wereldmuziek. Het gaat om het plezier van het samen zingen, maar we hopen wel enige kwaliteit te bereiken als ook een eigen koorklank, maar wel vier stemmig, 'zegt Louke Pam. Belangstellenden kunnen zich per email aanmelden: loeke@nieuwkokanje.nl

Tekst en foto: Gijs Kleinveld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten