De ophoging van
het dorp vindt wijk voor wijk plaats. In het eerste deelproject
worden de Van Zuylenweg, Van Schaardenburgweg en Van den Berkhofweg
aangepakt. Daarbij worden een deel van de Schoolweg en een deel van
de Van Doornweg meegenomen.
Projectwethouder
Pieter de Groene van Kockengen Waterproof: 'Natuurlijk ben ik blij
dat het nu zo ver is dat we na ruim drie jaar voorbereiding in nauwe
samenwerking met inwoners, de provincie en het waterschap gaan
starten met de eerste wijk. Met dank aan de gemeenteraad die besloten
heeft om twintig miljoen euro te investeren. Het is het begin van een
megaproject dat de komende tien jaar veel impact zal hebben op de
directe leefomgeving van de inwoners van Kockengen. Met een
nadrukkelijk doel om de leefbaarheid in Kockengen een grote impuls te
geven en minder kwetsbaar te maken voor extreme regenval.
Tegelijkertijd willen wij, gemeente, provincie en
waterschap, een signaal afgeven naar de landelijke politiek: er is te
weinig aandacht voor de bodemdalingproblematiek in veengebieden. Een
probleem dat breder is dan alleen Kockengen, het gaat om
West-Nederland onder meer het Groene Hart en Noord-Nederland.
Recentelijk is het Deltaprogramma gepresenteerd, dat ingaat op het
klimaatbestendig en waterrobuuster maken van Nederland. Op zich goed,
maar we vinden het juist daarom opmerkelijk dat deze problematiek
weinig aandacht krijgt. Ook in financiële zin, want onze begrotingen
zijn daar niet op berekend.'
De
werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden zijn ingrijpend. In fases
worden de bestaande weg (asfalt) en fundering verwijderd. Daarna
wordt een nieuw gescheiden rioolstelsel aangelegd. Vervolgens zullen
de nutsbedrijven hun nieuwe hoofdnet aanleggen, waarna zowel de
huisaansluitingen van de nutsbedrijven als van de riolering worden
aangelegd naar de woningen. Tot slot wordt de openbare ruimte
opgehoogd met licht materiaal en opnieuw ingericht. De nieuwe
inrichting wordt aangepast aan de geldende maximum snelheid van 30
km/u. Daarbij wordt de Van Zuylenweg ingericht voor
eenrichtingsverkeer in de richting Schoolweg, Van Doornweg.
Afsluitingen en
omleidingen
Tijdens
deze werkzaamheden zijn de Van Zuylenweg, Van Schaardenburgweg, Van
den Berkhofweg, Schoolweg en Van Doornweg gefaseerd afgesloten voor
alle verkeer. De toegang tot de woningen blijft echter te allen tijde
gegarandeerd. Aan de Julianaweg worden tijdelijke parkeerplaatsen
aangelegd. Over de sloot langs de Van Zuylenweg wordt in het midden
een pontonbrug gelegd naar de Julianaweg. Over de sloot aan de Van
Lockhorstweg worden tijdens de verschillende fasen voetgangersbruggen
aangelegd.
De website www.kockengenwaterproof.nl
houdt iedereen op de hoogte van het laatste nieuws. Via de site kan
men zich aanmelden voor de digitale nieuwsbrief. Het emailadres
info@kockengenwaterproof.nl
is beschikbaar voor vragen over de werkzaamheden.
In het project Kockengen Waterproof werken gemeente
Stichtse Vecht, waterschap Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden
en provincie Utrecht samen aan een langetermijnvisie- en oplossingen
voor de water- en bodemdalingsproblematiek in Kockengen en omliggende
polder. De oude kern van Kockengen ligt op een stevige kleirug. De
naoorlogse uitbreidingen liggen echter allemaal in het veen. De
meeste huizen zijn onderheid, maar de tuinen en de openbare ruimte
niet en die verzakken. Het veen daalt continu door het krimpen van de
bovenste (droge) laag en het gewicht van verhardingen, rioleringen en
ophoogmaterialen. In enkele delen van het dorp liggen wegen en
openbare ruimte vrijwel op slootpeil. Bij stevige buien lopen straten
onder. Deze processen gaan ook de komende decennia door, mogelijk
zelfs versneld door de klimaatontwikkeling. Zwaardere regenval kan
leiden tot vaker en meer water op straat. En hogere temperaturen en
langere droge perioden versnellen de afbraak van het veen. De
urgentie voor maatregelen om de leefbaarheid in het dorp te behouden,
wordt dus alleen maar groter.
Later meer …..........
Foto's: Gijs Kleinveld
Geen opmerkingen:
Een reactie posten