vrijdag 15 juli 2016

Wandelaars uit Kockengen lopen 100-ste Nijmeegse Vierdaagse

Verschillende wandelaars uit Kockengen lopen van 19 tot en met 22 juli de 100-ste Vierdaagse in Nijmegen. Voor heel veel wandelaars in Nederland is de jaarlijkse Vierdaagse speciaal. De 100-ste editie is voor velen heel speciaal, 30, 40 of 50 kilometer per dag lopen. Ter gelegenheid van het jubileum kan er zelfs 55 kilometer per dag worden gelopen. De wandelaars overnachten bij gastgezinnen of op een camping. De voorbereidingen waren verschillend. Sommigen hebben veel gelopen en een enkeling nauwelijks.


Jan Lauwers loopt de vierdaagse voor de vijfde keer. Dit jaar in het blauwe shirt van Matchis. Hij probeert zoveel mogelijk geld in te zamelen door zich te laten sponsoren. 'Ik loop de Vierdaagse voor Matchis, voorheen Stamceldonorbank Nijmegen. Onze zoon heeft chronische leukemie. Misschien moet hij in de toekomst ook eens een beroep doen op de stamceldonorbank. Daarom is dit doel voor mij zo belangrijk.'

Jan Berg (79) liep tijdens de 44-ste editie van de Vierdaagse in 1960 al vier dagen 55 kilometer. Vervolgens liep hij lange tijd niet mee tot zijn kleinzoon Hendrik Jan hem twaalf jaar geleden overhaalde samen mee te doen. Vervolgens sloeg Jan Berg geen jaar meer over. Nu loopt het 30 kilometer. Hij is niet van plan te stoppen. Zolang ik gezond blijf, ga ik daar met lopen. Ik logeer bij een Iraans gezin. Daar heb ik het heel goed, vooral heel apart heerlijk eten.

Voor Wil van Voskuilen, die voor de elfde keer mee doet, is de 100-ste editie een mooie aanleiding om te stoppen met de Vierdaagse. Zij loopt 40 kilometer. 'Er is nog zoveel meer te doen. Zo mag ik graag hardlopen. Ik ga mij daar meer op richten.'

Pim Vossestein (19-de keer) en Arie Fokker (18-de keer) lopen de 55 kilometer. 'Die 55 kilometer gaat ons wel lukken. Wij lopen ieder jaar makkelijker. In het begin waren we aan het eind van de dag meer dood dan levend. We hebben dertien uur de tijd om die 55 kilometer te voltooien.


Bep van Schaik (13-de keer) en Helma van den Ancker (15-de keer) lopen het hele seizoen vrij veel. Bep heeft onlangs nog een rondje Texel gelopen. 'Twee dagen ruim 30 kilometer. Slapen in een tentje en eten uit de gaarkeuken. Best wel leuk. Helma heeft samen met haar man delen van het Pieterpad gelopen. In Nijmegen lopen zij 40 kilometer.

Tekst en foto: Gijs Kleinveld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten