woensdag 6 januari 2016

Naar de Noordkaap voor het goede doel: Ko en Arie trotseren winterse kou in de Arctic Challenge

Dorpsgenoot Ko van Oostrum neemt samen met Arie Nout deel aan de Arctic Challenge Tour. Een toertocht over 7.000 kilometer door Scandinavië naar de Noordkaap. De mannen uit Kockengen en Geldermalsen trotseren kou, sneeuw en moeilijk begaanbare wegen. Omdat ze het zo leuk vinden, en voor het goede doel, de Stichting Duizend Assen. Het team Konarie gaat met minimaal twintig andere teams op zondag 10 januari in Zaltbommel van start en moet de tocht in acht dag klaren. Om te kunnen deelnemen is er € 4.000,- euro startgeld neergeteld en zijn er diverse sponsors gezocht. Het team Konarie rijdt de tocht in een speciaal geprepareerde Toyota Hilux die Arie speciaal voor de tocht heeft aangeschaft en vervolgens zakelijk gaat gebruiken. Winterbanden zijn verplicht en er gaan sneeuwkettingen mee. Ook nemen de mannen diesselolie mee die tegen strenge vorst is beschermt en ruitenwisservloeistof dat tot min 65 graden Celsius blijft werken. Verder nog een extra accu en door een sponsor is er een standverwarming ingebouwd die het motorblok op temperatuur brengt en de cabine voorverwarmd. De auto is uitgerust met gps en wifi. De mannen zorgen dat zij warme kleding zoals thermo ondergoed bij zich hebben en speciale boots. Ook gaan er slaapzakken mee, niet om echt in te slapen, maar soms moet er 24 uur uur worden doorgereden. Terwijl de één rijdt kan de ander wat uitrusten. Tijdens de tocht van ruim 7.000 kilometer zijn er spectaculaire buitenactiviteiten, waaronder sneeuwscooteren, huskysafari, driften op een ijsmeer en een bezoek aan het ijshotel.

  
The Arctic Challenge is een toertocht voor personenauto’s door Scandinavië, waarbij de unieke rijbeleving van de deelnemers op de eerst plaats komt. Daarnaast is het een mooie test voor de deelnemers en voor de auto om te zien hoe zij omgaan met vermoeidheid, tegenslag en kameraadschap en dat onder arctische omstandigheden die je in Nederland niet gauw zult mee maken. Een andere charme is dat veel teams de toerrit aangrijpen om geld in te zamelen voor een goed doel dat ze zelf uitkiezen. Het team Konarie zamelt geld in voor de Stichting Duizend Assen, die ieder jaar een truckrun organiseert voor mensen met een beperking.
Bij The Arctic Challenge Tour gaat het vooral om het navigeren, het uitzoeken van de slimste route, teambuilding en verstandig rijden. The Arctic Challenge Tour is een uitdaging voor een equipe van twee personen waarbij geheel Scandinavië wordt doorkruist en extreme omstandigheden tegenkomen kunnen worden. Snelheid mag dan wel geen criterium zijn, de afstanden van de etappes zijn soms dusdanig lang dat dag en nacht doorgereden moet worden en er dus aanspraak wordt gedaan op het doorzettingsvermogen. Vaak onder omstandigheden met veel sneeuw, zeer gladde wegen en temperaturen van ver onder nul (tot 40 graden is mogelijk). Door slim te navigeren moet de meest ideale route worden gevonden met inachtneming van de wettelijke verkeersregels. Daarnaast zijn er een aantal klassementsproeven die mede de eindstand van elke etappe en uiteindelijk het eindklassement aangeven. Vooraf is bij de deelnemers niet bekend welke route gereden gaat worden. De organisatie bepaalt de hoeveelheid en lengtes van de etappes. Kort voor de start krijgt iedere equipe een eerste checkpoint opgegeven. Elke etappe bestaat uit een aantal checkpoints. Aan de hand van deze checkpoints bepalen de teams zelf de te rijden route. De checkpoints worden door de zogeheten backoffice met de teams gecommuniceerd.

The Arctic Challenge Tour is geen snelheidswedstrijd. De deelnemers zijn verplicht zich te houden aan de maximum snelheid van het betreffende land. Uiteraard is de Tour wel competitief. Het competitie element zit hem in het vinden van de meest ideale route en het afleggen van een etappe in een zo kort mogelijke tijd en/of zo kort mogelijke afstand. Daarbij moet uiteraard wel rekening gehouden worden met de plaatselijk geldende maximum snelheden. De organisatie controleert op overtredingen van de maximum snelheid. Bij grove of herhaalde overschrijding van de maximum snelheid volgt diskwalificatie voor de betreffende etappe en voor het eindklassement.

Tekst en foto: Gijs Kleinveld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten