Dorpsgenoot
Ko van Oostrum neemt samen met Arie Nout deel aan de Arctic Challenge
Tour. Een toertocht over 7.000 kilometer door Scandinavië naar de
Noordkaap. De mannen uit Kockengen en Geldermalsen trotseren kou,
sneeuw en moeilijk begaanbare wegen. Omdat ze het zo leuk vinden, en
voor het goede doel, de Stichting Duizend Assen. Het team Konarie
gaat met minimaal twintig andere teams op zondag 10 januari in
Zaltbommel van start en moet de tocht in acht dag klaren. Om te
kunnen deelnemen is er € 4.000,- euro startgeld neergeteld en zijn
er diverse sponsors gezocht. Het team Konarie rijdt de tocht in een
speciaal geprepareerde Toyota Hilux die Arie speciaal voor de tocht
heeft aangeschaft en vervolgens zakelijk gaat gebruiken. Winterbanden
zijn verplicht en er gaan sneeuwkettingen mee. Ook nemen de mannen
diesselolie mee die tegen strenge vorst is beschermt en
ruitenwisservloeistof dat tot min 65 graden Celsius blijft werken.
Verder nog een extra accu en door een sponsor is er een
standverwarming ingebouwd die het motorblok op temperatuur brengt en
de cabine voorverwarmd. De auto is uitgerust met gps en wifi. De
mannen zorgen dat zij warme kleding zoals thermo ondergoed bij zich
hebben en speciale boots. Ook gaan er slaapzakken mee, niet om echt
in te slapen, maar soms moet er 24 uur uur worden doorgereden.
Terwijl de één rijdt kan de ander wat uitrusten. Tijdens de tocht
van ruim 7.000 kilometer zijn er spectaculaire buitenactiviteiten,
waaronder sneeuwscooteren, huskysafari, driften op een ijsmeer en een
bezoek aan het ijshotel.
The
Arctic Challenge is een toertocht voor personenauto’s door
Scandinavië, waarbij de unieke rijbeleving van de deelnemers op de
eerst plaats komt. Daarnaast is het een mooie test voor de deelnemers
en voor de auto om te zien hoe zij omgaan met vermoeidheid, tegenslag
en kameraadschap en dat onder arctische omstandigheden die je in
Nederland niet gauw zult mee maken. Een andere charme is dat veel
teams de toerrit aangrijpen om geld in te zamelen voor een goed doel
dat ze zelf uitkiezen. Het team Konarie zamelt geld in voor de
Stichting Duizend Assen, die
ieder jaar een truckrun organiseert voor mensen met een
beperking.
Bij The Arctic Challenge Tour gaat het vooral om het navigeren, het uitzoeken van de slimste route, teambuilding en verstandig rijden. The Arctic Challenge Tour is een uitdaging voor een equipe van twee personen waarbij geheel Scandinavië wordt doorkruist en extreme omstandigheden tegenkomen kunnen worden. Snelheid mag dan wel geen criterium zijn, de afstanden van de etappes zijn soms dusdanig lang dat dag en nacht doorgereden moet worden en er dus aanspraak wordt gedaan op het doorzettingsvermogen. Vaak onder omstandigheden met veel sneeuw, zeer gladde wegen en temperaturen van ver onder nul (tot 40 graden is mogelijk). Door slim te navigeren moet de meest ideale route worden gevonden met inachtneming van de wettelijke verkeersregels. Daarnaast zijn er een aantal klassementsproeven die mede de eindstand van elke etappe en uiteindelijk het eindklassement aangeven. Vooraf is bij de deelnemers niet bekend welke route gereden gaat worden. De organisatie bepaalt de hoeveelheid en lengtes van de etappes. Kort voor de start krijgt iedere equipe een eerste checkpoint opgegeven. Elke etappe bestaat uit een aantal checkpoints. Aan de hand van deze checkpoints bepalen de teams zelf de te rijden route. De checkpoints worden door de zogeheten backoffice met de teams gecommuniceerd.
Bij The Arctic Challenge Tour gaat het vooral om het navigeren, het uitzoeken van de slimste route, teambuilding en verstandig rijden. The Arctic Challenge Tour is een uitdaging voor een equipe van twee personen waarbij geheel Scandinavië wordt doorkruist en extreme omstandigheden tegenkomen kunnen worden. Snelheid mag dan wel geen criterium zijn, de afstanden van de etappes zijn soms dusdanig lang dat dag en nacht doorgereden moet worden en er dus aanspraak wordt gedaan op het doorzettingsvermogen. Vaak onder omstandigheden met veel sneeuw, zeer gladde wegen en temperaturen van ver onder nul (tot 40 graden is mogelijk). Door slim te navigeren moet de meest ideale route worden gevonden met inachtneming van de wettelijke verkeersregels. Daarnaast zijn er een aantal klassementsproeven die mede de eindstand van elke etappe en uiteindelijk het eindklassement aangeven. Vooraf is bij de deelnemers niet bekend welke route gereden gaat worden. De organisatie bepaalt de hoeveelheid en lengtes van de etappes. Kort voor de start krijgt iedere equipe een eerste checkpoint opgegeven. Elke etappe bestaat uit een aantal checkpoints. Aan de hand van deze checkpoints bepalen de teams zelf de te rijden route. De checkpoints worden door de zogeheten backoffice met de teams gecommuniceerd.
The
Arctic Challenge Tour is geen snelheidswedstrijd. De deelnemers zijn
verplicht zich te houden aan de maximum snelheid van het betreffende
land. Uiteraard is de Tour wel competitief. Het competitie element
zit hem in het vinden van de meest ideale route en het afleggen van
een etappe in een zo kort mogelijke tijd en/of zo kort mogelijke
afstand. Daarbij moet uiteraard wel rekening gehouden worden met de
plaatselijk geldende maximum snelheden. De organisatie controleert op
overtredingen van de maximum snelheid. Bij grove of herhaalde
overschrijding van de maximum snelheid volgt diskwalificatie voor de
betreffende etappe en voor het eindklassement.
Tekst
en foto: Gijs Kleinveld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten