donderdag 14 januari 2016

Dorpsfilmer Piet Sondij: ‘Ik houd van mensen’

Met een geconcentreerde blik volgt Nel Sondij de beelden op haar montagecomputer. ,,Er ligt nog tientallen uren aan filmmateriaal voor haar klaar”, glimlacht haar echtgenoot Piet Sondij. ,,Ik film, Nel maakt de films.” Onlangs verscheen hun nieuwe coproductie: ‘Overdorp 2008-2012’. Over de realisatie van het nieuwe woonzorgcentrum.


Tekst en foto Douwe Anne Verbrugge

,,Ik wil niet zweverig overkomen, maar ik houd van mensen. Dat is de reden dat ik film. Denk ik. Anders kan ik het ook niet verklaren”, overdenkt Piet Sondij zijn drang tot vastleggen van het dorpsleven. ,,En ik vind het vervolgens leuk om de films die Nel en ik maken, te delen met andere mensen. Ik film met het idee dat andere mensen er later van kunnen genieten, anders lukt het filmen mij niet.” Nel Sondij merkt van achter haar montagecomputer op dat Piet vaak last heeft van zijn rug. ,,Behalve tijdens het filmen. Dat zegt genoeg!”

Sondij benadrukt dat hij met zijn film over woonzorgcentrum Overdorp geen politiek statement heeft willen maken over het zorgstelsel in Nederland. ,,Maar ik denk wel dat de film laat zien dat Overdorp is gebouwd op gemeenschapszin. Het overheidsbeleid om mensen langer thuis laten wonen is soms krankzinnig en asociaal. Dat beleid is niet vol te houden.”
Peter van der Meer, voormalig directeur (begin jaren negentig tot eind vorig jaar) van het woonzorgcentrum, meldt dat de realisatie van een kleinschalige woonzorglocatie als in Kockengen anno 2015 echt niet meer had gekund. ,,We hebben echt geluk gehad dat we in Kockengen nog hebben kunnen bouwen. Het nationale zorgbeleid is er op gericht om verzorgingshuizen terug te dringen.” Tegelijk is het volgens Van der Meer ondenkbaar dat er geen Overdorp meer zou zijn. ,,Overdorp is een woonzorgcentrum met toekomstperspectief. De huisartsenpraktijk, de fysiotherapie en het peuterbureau zijn er gevestigd. En op de bovenste etage zijn huurappartementen met het prachtigste uitzicht dat je je kunt voorstellen.” Gerrit Bik en zijn vrouw Lies, wonen in een van deze appartementen. Voor de film volgde Sondij het echtpaar tijdens hun verhuizing van hun woning aan de Wagendijk naar Overdorp. Gerrit Bik: ,,Natuurlijk mis ik mijn tuin en mijn post- en sierduiven wel. Maar ik ben hier gelukkig hoor. Ik heb een kanariepiet en Lies is mijn eigen tortelduifje.”

Van der Meer is trots op de film. ,,Het doet recht aan de betrokkenheid van veel Kockenezen bij Overdorp. Daarbij is de film ieen authentiek document met historische waarde. Veel mensen die je op de film ziet, zijn er niet meer.” Piet Sondij: ,,De film confronteert je inderdaad met de eindigheid van het leven. In mijn overtuiging zijn wij allen pelgrims op weg naar de Eeuwigheid. Ik vind het niet verkeerd om daar zo nu en dan bij stil te staan.” Maar niet te lang, blijkt uit alle filmrollen die op de keukentafel liggen. Nel Sondij: ,,Ik ben nu bezig met de film ‘IJspret’. Leuk joh. Prachtige natuurbeelden en veel schaatsende kinderen. Hopelijk komt ‘ie volgende jaar af.”

De film (op dvd) ‘Overdorp: van oud naar nieuw’ is voor vijf euro te koop in de ijzerwarenwinkel van Adrie de Lange.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten